Αν έχετε αυτοκίνητο η μοτοσικλέτα, τότε σίγουρα είχατε παρατηρήσει ότι με το καιρό οι μπροστινοί φανοί του οχήματος θολώνουν και κιτρινίζουν. Έχει παρατηρηθεί ότι σε ορισμένα μοντέλα αυτοκίνητών το φαινόμενο αυτό γίνεται ποιο γρήγορα από κάποια αλλά, όμως η φθορά αυτή είναι αναπόφευκτη και οφείλεται σε ένα συνδυασμό θερμοκρασίας (τα φανάρια αυτοκινήτου θερμαίνονται) και στην ηλιακή ακτινοβολία. Από το εργοστάσιο οι φανοί βγαίνουν με μία λεπτή επικάλυψη προστασίας, η οποία όμως δεν είναι αρκετή και με το καιρό αυτή η επικάλυψη γίνεται θαμπή και κίτρινη. Εκτός από αισθητικό πρόβλημα, ενδεχόμενος θα υπάρχει και σημαντική μείωση έντασης της δέσμης του φωτός. Και αυτό είναι επικίνδυνο. Επίσης πολύ θολά φανάρια μπορούν να μην επιτρέψουν να περάσει το όχημα τον έλεγχο στο ΚΤΕΟ. Κιτρινισμένα φανάρια σίγουρα μειώνουν και την αξία του αυτοκινήτου σε περίπτωση μεταπώλησης. Ένα άλλο πρόβλημα είναι όταν το αυτοκίνητο είχε συγκρουστεί και ένα από τα φανάρια είχε αντικατασταθεί με καινούριο. Σε αυτή την περίπτωση θα είναι φανερό ότι το όχημα είχε πάθει ζημιά στο παρελθόν. Τι μπορούμε όμως να κάνουμε λοιπόν;
Ποιες ζημιές μπορούν να επιδιορθωθούν;
Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε ότι μπορούμε να επιδιορθώσουμε μόνο τις εξωτερικές ζημιές σε ένα φανάρι, και όχι αυτές από μέσα. Τα φανάρια αυτοκινήτων παράγονται στεγανά έτσι ώστε να μη μπορεί να μπει μέσα νερό και σκόνη. Οποιοδήποτε προσπάθεια να το ανοίξουμε θα κάνει τον φανό άχρηστο.
Οι σύνηθες εξωτερικές ζημιές είναι η θαμπάδα, κιτρίνισμα, γρατζουνιές και χτυπηματάκια από πέτρες.
Τρόποι επιδιόρθωσης.
Υπάρχουν τρεις συμβατικοί τρόποι καθαρισμού και ξεθαμπώματος φανών: με σκέτη γυαλιστική αλοιφή, με γυαλόχαρτο και γυαλιστική αλοιφή, και η επιδιόρθωση με γυαλόχαρτο και αλοιφή που ακολουθείτε με επικάλυψη της επιφάνειας απο ειδικό προστατευτικό υλικό. Ίσως έχετε διαβάσει στο Ίντερνετ και για άλλους τρόπους καθαρισμού, όπως με ξύδι η οδοντόκρεμα, που εγώ προσωπικά δεν εμπιστεύομαι και δεν συνιστώ.
Γυάλισμα φανών με αλοιφή.
Στο κατάστημα μας, για παράδειγμα, μπορείτε να βρείτε ένα σετ από την εταιρεία Autosol που διαθέτει ειδική αλοιφή που εφαρμόζεται είτε στο χέρι η με τη βοήθεια αλοιφαδόρου. Με αυτό το τρόπο μπορούμε να μειώσουμε σημαντικά τη θαμπάδα και να αφαιρέσουμε ίσως μερικές επιφανειακές γρατζουνιές. Αποτελεί γρήγορη και πολύ οικονομική λύση και δεν χρειάζεται ιδιαίτερες γνώσεις. Εφαρμόζεται με ένα μαλακό πανί η σφουγγαράκι και ύστερα γυαλίζετε με κυκλικές κινήσεις μέχρι το επιθυμητό αποτέλεσμα. Με μια αλοιφή της Etalon 1010 και με ένα πανάκι μικροινών μπορούμε επίσης να πετύχουμε πολύ καλό αποτέλεσμα. Βέβαια δεν πρέπει να περιμένουμε το τέλειο αποτέλεσμα σε πολύ “ταλαιπωρημένα” φανάρια που απαιτούν πιο επαγγελματικές λύσεις.
Επιδιόρθωση με γυαλόχαρτο και αλοιφή γυαλίσματος
Εδώ μιλάμε για επαγγελματική προσέγγιση στο πρόβλημα. Συνήθως τα κιτ αυτά, όπως το σετ της 3Μ και της Etalon. Εκτός από τις ειδικές αλοιφές γυαλίσματος στο κιτ περιλαμβάνονται και γυαλόχαρτο σε διαφορά νούμερα, όπως και βάσεις για εφαρμογή με αλοιφαδόρο η απλό δράπανο. Όταν έχουμε μπροστά μας πολύ κιτρινισμένο και γρατσουνισμένο φανάρι, θα πρέπει πρώτα να αφαιρέσουμε την πάνω στρώση του πλαστικού. Κάτι που γίνεται μόνο με γυαλόχαρτο, ξεκινώντας συνήθως από νούμερο Ρ500. Αυτό το βήμα θα μας δώσει ματ επιφάνεια απαλλαγμένη από το κίτρινο χρώμα και τις βαθιές γρατσουνιές. Μετά από το κοπτικό γυαλόχαρτο προχωράμε στο επόμενο νούμερο γυαλόχαρτο που μπορεί να είναι από Ρ600 έως Ρ2000. Πλέον το φανάρι θα είναι ημιγυαλιστερό και έτοιμο για την εφαρμογή της αλοιφής είτε με τον αλοιφαδόρο είτε στο χέρι. Το αποτέλεσμα θα είναι ένα φανάρι σαν καινούριο.
Επαγγελματικά κιτ επιδιόρθωσης φανών με εργαλεία και υλικό προστασίας.
Τέλος, τα ποιο πλήρης και επαγγελματικά σετ επισκευής φαναριών περιλαμβάνουν εκτός από γυαλόχαρτο, αλοιφή και σφουγγάρι γυαλίσματος, ειδικό τριβείο με πέλμα 75-80mm και ειδικό βερνίκι προστασίας. Ένα παράδειγμα τέτοιου κιτ είναι αυτό του αμερικανικού κατασκευαστή επαγγελματικών εργαλείων Dynabrade. Το έκκεντρο τριβείο με μικρό πέλμα σε συνδυασμό γυαλόχαρτων, μας επιτρέπει να αφαιρέσουμε τη πάνω στρώση φαναριού πολύ γρήγορα και χωρίς βαθιές γρατζουνιές, αφήνοντας μια ομοιόμορφη σατινέ επιφάνεια. Με το ίδιο εργαλείο, σφουγγάρι γυαλίσματος και αλοιφή, το αποτέλεσμα θα είναι σαν διάφανο κρύσταλλο.
Πόσο θα κρατήσει;
Αξίζει να σημειώσουμε ότι ένα επισκευασμένο φανάρι αυτοκινήτου χωρίς την εφαρμογή προστατευτικού φιλμ, θα έχει σαφώς μικρότερη διάρκεια ζωής σε σχέση με το εργοστασιακό. Για παράδειγμα, ένα εργοστασιακό φανάρι μπορεί να διατηρεί την διαύγεια του για πολλά χρόνια (εξαρτάται βέβαια από το μοντέλο, μάρκα αυτοκινήτου, όπως και από τη χρήση και εξωτερικές συνθήκες). Ένας γυαλισμένος φανός θα αντέξει πολύ λιγότερα, κάπου 2-3 χρόνια. Τα επαγγελματικά κιτ όπως της Dynabrade μας δίνει τη δυνατότητα να επιμηκύνουμε το αποτέλεσμα με εφαρμογή ενός ειδικού βερνικιού για διάφανα πλαστικά που παρέχει προστασία από τις ακτίνες UV και μικρογρατζουνιές. Για τους επαγγελματίες φανοβαφείς, πλυντήρια αυτοκινήτων και κέντρα περιποίησης, η αγορά του σετ γυαλίσματος σαν αυτό της Dynabrade θα είναι εξαιρετική επένδυση που θα επιτρέψει να προσφέρουν στους πελάτες τους μια ποιοτική υπηρεσία με καλό κέρδος.
Μερικές τεχνικές συμβουλές:
– Πλύνετε καλά το όχημα σας πριν οποιασδήποτε εργασία. Τυχόν σκόνες και άμμος μπορούν να προκαλέσουμε ζημιά αν βρεθούν στην επιφάνεια γυαλόχαρτου η σφουγγαριού γυαλίσματος.
– Μασκάρετε προσεκτικά τα σημεία αυτοκινήτου γύρο από το φανάρι με χαρτοταινία η με μια ταινία επίστρωσης αλουμινίου για να αποφύγετε τυχόν γρατζουνιές κατά τη διάρκεια λείανσης, σε βαμμένες επιφανείς.
– Ξεκινάτε τη λείανση πάντα με λιγότερο κοπτικό γυαλόχαρτο και μόνο αν το κιτρίνισμα και γρατζουνιές δεν φεύγουν, πάρτε ένα γυαλόχαρτο με μεγαλύτερο νούμερο.
– Εάν κάνετε τη διαδικασία για πρώτη φορά δοκιμάστε πρώτα να δουλέψετε σε ένα μικρό μέρος του φαναριού για να βεβαιωθείτε ότι η διαδικασία είναι σωστή και έχει αποτέλεσμα.
– Πριν την εφαρμογή προστατευτικού βερνικιού, καθαρίστε πολύ καλά την επιφάνεια από σκόνες, κατά προτίμηση με ένα κερόπανο.
– Βεβαιωθείτε ότι το σφουγγάρι γυαλίσματος είναι πάντα καθαρό, χωρίς αποξηραμένα απομεινάρια αλοιφών.